W dzisiejszym poście przedstawiam moje opinie na temat książki Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier autorstwa Jeanine Meyer.
Tworzenie gier jest świetnym sposobem na naukę programowania. Dlaczego? Ponieważ jest to coś co sprawia ogromną frajdę. Wiadomo, że gdy nauka jest przyjemna to dużo łatwiej przyswaja się nową wiedzę. Sam jestem tego dobrym przykładem. Wystarczy zerknąć na ile z moich projektów na blogu to gry. Przy każdym z nich nauczyłem się wiele a żaden z nich nie był dla żmudną pracą. To była świetna zabawa. Dlatego nawet jeżeli nie chcesz zostać programistą gier, powinieneś rozważyć stworzenie jednej czy dwóch aby rozwinąć swoje umiejętności. A co jeśli nie masz jeszcze odpowiednich umiejętności aby zacząć, lub brak Ci pomysłów na nową grę? Wtedy warto sięgnąć po książkę która opisuje taki temat.
Jedną z takich książek jest Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier autorstwa Jeanine Meyer. Czy jest to książka, która da Ci pomysły i podstawy potrzebne do tworzenia gier w JavaScripcie? Przeczytaj ten post aby poznać moją opinie.
Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier” – informacje ogólne
Polska wersja tej książki powstała dzięki wydawnictwu helion. Książka wydana jest przyzwoicie. Kto miał w ręku książkę z heliona, wie czego się spodziewać. Zawartość jest czarno-biała a okładka miękka. Nie ma tutaj żadnego zaskoczenia, zresztą książek o programowaniu nie kupuje się po to aby ładnie wyglądały 🙂 Polska wersja ukazała się w roku 2012, a oryginał wydano o dwa lata wcześniej, w 2010.
Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier” – dla kogo ta książka
Z założenia książka skierowana jest do osób kompletnie początkujących, nie tylko w temacie programowania, ale nawet w kwestiach webowych. Zawiera wprowadzenie do samego HTMLa. Są to rzeczy w stylu opisów znaczników, jak się je stawia, po co i tak dalej. W książce znajdują się również podstawowe informacje na temat CSSa.
JavaScript też tłumaczony jest „od początku”. Autorka opisuje nawet takie rzeczy jak deklaracja zmiennych, proste operacje na danych, warunkowe sterowanie programem, pętle czy pierwsze funkcje.
Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier” – zawartość
Książka podzielona jest na 10 rozdziałów. Oprócz pierwszego, każdy rozdział to konkretna gra. Z każdym projektem wprowadzane są nowe informacje. W miarę jak czytelnik poznaje kolejne tajniki języka, projekty robią się bardziej rozbudowane i ciekawe.
Każdy rozdział ma taką samą strukturę. Na początku autorka przedstawia projekt opisując założenia jaki ma spełniać. Następnie wprowadza wszystkie nowe informacje potrzebne do zbudowania opisywanej w rozdziale gry. Informacje te ilustruje przykładami zaczerpniętymi prosto z projektu. W końcu pojawia się pełny kod gry (łącznie z HTMLem i CSSem) uwieńczony przemyśleniami autorki i pomysłami na możliwe rozbudowanie projektu.
Oto lista rozdziałów:
- Podstawy – Tak jak wskazuje tytuł rozdziału, tutaj znajdują się wszystkie informacje potrzebne aby zacząć zabawę z programowaniem w środowisku web. Mamy więc wstęp do HTML, CSS i JavaScript. To jedyny rozdział, który nie zawiera projektu (chociaż też jest sporo przykładów).
- Gra w kości – W tym rozdziale opisana jest gra w kości. Czytelnik poznaje nie tylko mechanizmy potrzebne do zaprogramowania logiki gry, ale także podstawy elementu canvas. W projekcie, używa się płótna, do narysowania wyniku rzutu koścmi.
- Odbijająca się piłka – Ten projekt to nie do końca gra. Wynikiem tego rozdziału jest aplikacja przedstawiająca odbijająca się po płótnie piłkę. Tutaj autorka wprowadza w podstawy tworzenia animacji dzięki elementowi canvas.
- Armata i proca – Ten rozdział opisuje grę o założeniu podobnym do znanego angry birds. Czytelnik wykorzystuje wiedzę z poprzednich rozdziałów aby zbudować grę, w której armata wyrzuca pociski pod dobranym kontem i z dobraną mocą.
- Pamięć – W tym projekcie czytelnik buduje klona popularnej gry memory, potocznie znanej jako ‚pary’.
- Quiz – Ten projekt nie jest tworzony przy użyciu elementu canvas. Zamiast niego do stworzenia gry, autorka wykorzystuje obiektowy model dokuemntu przeglądarki. Wszystko w czystym JS 🙂 .
- Labirynt – Ten rozdział pokazuje nie tylko jak napisać grę w której gracz porusza się po dwuwymiarowym labiryncie, ale też jak stworzyć edytor poziomów do niej. Stworzone poziomy można dodatkowo zapisać.
- Kamień, papier, nożyce – W tej części książki opisany został proces tworzenia popularnej gry. Oprócz logiki gry, programowane jest też zachowanie przeciwnika gracza czyli komputera.
- Wisielec – Ten projekt to znana każdemu gra wisielec. Dodatkowo, dzięki elementowi canvas dodawane są też efekty wizualne.
- Blackjack – Ostatni projekt w książce to gra karciana BlackJack czyli tak zwane ‚oczko’.
Na tym kończy się informacyjna część tej recenzji. Przejdę teraz do moich osobistych odczuć co do książki 🙂
Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier” – wady i zalety
Zacznę od wad :). Pierwsza i największa dla mnie wada to sposób w jaki w książce przedstawiony jest kod źródłowy. Pełny kody projektów wpisany jest w tabelkę, posiadającą dwie kolumny. Pierwsza kolumna to kod a druga to komentarze. Każdy wiersz kodu to osobny wiersz tabelki. Dodam do tego, że tabelka ma zaznaczone krawędzie. Efekt? Bardzo nieczytelny kod. W żadnej innej książce nie widziałem takiego rozwiązania i całe szczęście. Lubie analizować kod, często pomijam tekst i przechodzę od razu do kodu. Niestety tutaj było to bardzo trudne. Sytuacje ratują pliki, które pobrać można ze strony wydawcy. Są to gotowe projekty, czyli treść ta sama, ale o wiele czytelniejsza. Niestety wtedy traci się komentarze pisane bezpośrednio przy kodzie, a nie rzadko są one potrzebne do zrozumienia całości. No i kod pobrany na komputerze ciężko czytać np w tramwaju 🙂
Kolejna wada, to sposób w jaki autorka tłumaczy zagadnienia w książce. Czasem po prostu robi to zbyt pobieżnie. Mechanizmy działania języka często tłumaczone są w paru zdaniach, lub co gorsza wcale. Często też informacje przeplatane są między sobą co powoduje, że ciężko jest zrozumieć co dokładnie autorka chce przekazać. Parę razy musiałem zerknąć w kod aby w końcu pomyśleć „aaa… o to chodzi…”.
Jeśli chodzi o zalety, to chyba nie trudno się domyślić co napiszę. Każdy kto czyta mojego bloga wie, że uważam, iż najlepszy sposób na naukę to tworzenie projektów. A tu mamy książkę wypełnioną takimi projektami. Wiem, że każda książka o programowaniu ilustruje przykładami omawiane mechanizmy. Często są to jednak przykłady nieżyciowe, oderwane od kontekstu, zajmujące linijek. Tu jest inaczej, autorka daje nam 9 pełnych projektów, napisanych od A do Z. Nawet pierwszy projekt gra w kości to już całkiem pokaźna (jak na początkującego) ilość kodu. Takich książek do JavaScriptu, na polskim rynku jest niewiele.
Jeśli chodzi o same projekty to zawierają sporo życiowej i przydatnej wiedzy. Mamy tu takie rzeczy jak zastosowanie funkcji trygonometryczny do rysowania kątów, prosty algorytm symulujący grawitację, generowanie liczb pseudolosowych i wiele innych.
Wprowadzenie do HTML 5, Nauka HTML 5 i JavaScriptu na przykładzie gier” – dla kogo naprawdę ta książka
Przyszedł czas na ocenę książki. Wydaje się, że ocena nie będzie najlepsza. W końcu to materiał sprzed pięciu lat, źle tłumaczony a na dodatek kod jest mało czytelny. Mimo to uważam, że jest to dobra książka.
Co do wieku, w tej książce przedstawione są podstawy działania języka oraz algorytmy gier, na tych podstawach zbudowane. Takie informacje nie starzeją się tak szybko. Większość danych zawartych w tej książce cały czas może przydać się początkującemu programiście JavaScript.
Jeśli chodzi o czytelność kodu i jakoś tłumaczenia, napiszę tak: To nie jest książka dla kompletnie początkujących. Nie może ona być pierwszym spotkaniem z JavaScriptem i HTMLem. Osoba, która tutaj zobaczy JavaScript (czy nawet HTML) po raz pierwszy, może szybko się zniechęcić. Ta książka jest idealna na trzecie czy czwarte spotkanie z tym językiem. Jeśli znasz już podstawy, wiesz jak deklarować zmienne, tworzyć funkcje, pętle i wszystkie te rzeczy, ale nie masz pojęcia co możesz z tym zrobić, ta książka może być idealnym kolejnym krokiem. Autorka świetnie pokazuje jak wykorzystać podstawową wiedzę w praktyce. Zarazem poprzeczka jest na tyle nisko, że w świat programowania gier wejść można dość szybko.
Ostateczna ocena: jeśli lubisz uczyć się z książek, masz już podstawy i chcesz zacząć tworzyć prawdziwe projekty, mogę z czystym sumieniem polecić Wprowadzenie do HTML5. Nauka HTML5 i JavaScriptu na przykładzie gier.
Jeżeli już czytałeś/czytałaś tę książkę, daj znać w komentarzach co o niej sądzisz. Jeżeli podobała Ci się moja recenzja i chcesz zobaczyć więcej tego typu postów, również daj znać 🙂 . Zachęcam też do polubienia mojej strony na facebooku aby zawsze być na bieżąco z nowymi wpisami.