JS Platformer – Nowe rodzaje platform

Gatunek platformówek jest tak nazywany ponieważ w należących do niego grach było bardzo dużo platform 😉 . Jeżeli moja gra ma być platformówką, musi zachować tę zasadę.

Dlatego w dzisiejszej aktualizacji, do gry dochodzą aż trzy nowe rodzaje platform.

tworzenie gier platformowych javascript

Zorientowałem się właśnie, że jeżeli chodzi o interaktywne elementy otoczenia gracza mam już wszystko to co potrzebowałem. Kolejne kroki rozwoju gry, to ulepszenie ataków gracza a potem dodanie przeciwników 🙂

OK, ale nie ma co za bardzo wybiegać w przód. Zamiast tego skupię się na tym co dpdałem dziś, a doszło tego sporo. Jak zwykle, aktualną wersję gry przetestować można klikając w obrazek powyżej. Kod źródłowy dostępny jest na githubie.

Tak jak napisałem trochę wyżej, głównymi nowościami są trzy rodzaje platform: Gzymsy, znikające platformy i wybuchające platformy. To robocze nazwy nadane tym elementom przeze mnie i mogą brzmieć trochę tajemniczo. Już śpieszę z wyjaśnieniami.

Zacznę od gzymsów. W grze mają kolor jasno czerwony i znajdują się blisko miejsca startu gracza (są umiejscowione trochę dziwnie, wstawiłem je tam podczas testowania i tak już zostały 😉 ). Różnią się one od zwykłych platform tym, że blokują ruch gracza jedynie od góry. Oznacza to, że na gzyms można wskoczyć od dołu lub od boku. W grach platformowych często są to jakieś pomosty, parapety lub półki skalne. Jednak najważniejsza cecha tego elementu, to możliwość ‚spadnięcia’ przez niego. Wystarczy chwilę na nim kucać a postać opadnie na platformę poniżej 🙂 .

Przy okazji wspomnę, że poprawiłem kucanie. Nie ma już błędu, który powodował, że kucanie przy krawędzi platformy powodowało, że postać spadała z niej.

Kolejny nowy typ platformy to platformy znikające. Ich cecha to powolna dematerializacja. Gdy znikną całkowicie, przez chwile na ich miejscu nie ma nic, po czym zaczynają pojawiać się ponownie. Można na nich stawać tylko gdy są w odpowiednim stanie. Czy platforma jest już dość materialna, można sprawdzić strzelając w nią 😉

W grze znikające platformy mają kolor jasno fioletowy (magenta!). Jedna znajduje się blisko miejsca startu gracza a druga pośród platform znajdujących się na wysokości.

Ostatni nowy typ platform to platformy wybuchające. W grach z gatunku, często są to rozsypujące się parapety, niestabilne mosty lub coś w tym rodzaju. Ich cechą jest to, że gdy gracz na nich stanie, musi szybko z nich zejść ponieważ ‚eksplodują’ i znikają. W mojej grze jest podobnie. Chwilę po tym jak gracz stanie na takiej platformie, ta ‚wybucha’. ‚Wybuchnięta’ platforma po jakimś czasie pojawia się z powrotem w grze.

I to tyle na dziś. Zachęcam do przetestowania nowej wersji. Koniecznie dajcie znać w komentarzach jak podobają się wam te nowości.

Jak zawsze zachęcam też do polubienia mojej strony na Facebooku. Zawsze na bieżąco zamieszczam tam wszystkie informacje o nowościach.

4 thoughts on “JS Platformer – Nowe rodzaje platform”

  1. Trochę prób musiałem podjąć, żeby w końcu dotrzeć do „wybuchających” platform, ale się w końcu udało 😉 Widzę gra się powolutku rozwija co mnie cieszy. Trochę momentami za mocno „szarpie” ekran przy poruszaniu się, szczególnie przy skakaniu, ale to jest myślę coś do dopracowania z czasem. Wciąż czekam na jakieś efekty dźwiękowe 😉

  2. No masz, a człowiek myślał, że obecne platformy już działają jako takie gzymsy i nie zauważył 😀
    A dojście do końca z dnia na dzień co raz trudniejsze 🙂

    1. Zwykłe platformy będą potrzebne żeby zamknąć lokacje. To będą nie tylko podłogi, ale też ściany w na przykład podziemiach 🙂
      Można sobie wyobrazić że zwykłe platformy zajmują całą dostępną przestrzeń na osi Z, a gzymsy nie. Dlatego z gzymsu można ‚zeskoczyć’ 🙂

      Co do poziomu trudności, takie zagęszczenie specjalnych elementów w prawdziwej grze nie będzie się raczej zbyt często zdarzać. Głównymi przeszkadzaczami będą potworki, których nawet jeszcze nie zacząłem implementować 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *